HTML

hallgatok

Örömeim és zsörtölődéseim a felsőoktatásban, az utcán és otthon.

Címkék

Utolsó kommentek

Miért nem tudnak olvasni az egyetemisták?

2010.03.09. 11:13 ghg

Valószínűségszámításból írattam dolgozatot. Az eredmény siralmas lett, 30% körül van az átlag. A feladatok elemiek voltak, józan ésszel meggondolhatóak. Hányféleképpen lehet kiválasztani, sorba rendezni dolgokat, lottó, ilyesmik. Középiskolás anyag. Legfeljebb. És nem megy. Többségükben nem tudnak a hallgatók egy másfél soros feladatot értelmezni. Nem tudják, mit jelentenek a "legalább" és a "legfeljebb" szavak. Ha magyar kártya helyett (az volt órán) francia kártya szerepel, megzavarja őket. Pláne ha még ki is vesszük belőle a kőr ászt, vagy összekeverünk egy csomag magyar kártyát meg egy csomag francia kártyát. Nem tudják elválasztani a lényegest a lényegtelentől. És ez még csak a feladat első része, hogy meg kell érteni, mi is a kérdés. Aztán meg kell tudni oldani.
Kipróbáltam, megkérdeztem az ötödikes lányomat, érti-e a feladatokat. Értette. Szerintem a megoldásra is rá lehetett volna vezetni, de nem akartam gyötörni vele. De még az is lehet, hogy megpróbáljuk, ha lesz kedve.
Nem tudom, mit lehetne tenni. Tartsak értő olvasás kurzust érettségizett, felnőtt embereknek? Vagy menet közben beszéljük meg, a sűrűségfüggvény és a szórás között (helyett), hogy mit jelent az, ha valami legalább kettő? Azt gondolnám, hogy egy egyetemet végzett embertől elvárható, hogy megértsen egy nem bonyolult, nem kimondottan szakmai szöveget. Hogy fognak így adót bevallani, szerződést kötni, a munkahelyükön feladatokat megérteni?

5 komment

Címkék: felsőoktatás zsörtölődés

A bejegyzés trackback címe:

https://hallgatok.blog.hu/api/trackback/id/tr491823533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.06.09. 15:31:32

"Hogy fognak így adót bevallani, szerződést kötni, a munkahelyükön feladatokat megérteni?"

hehe, sehogy.
én azóta nem hiszek a magyar felsőoktatásban, mióta tudomásom van arról, hogy egy diszlexiás lediplomázott. meg amikor pinkbe öltözött bölcsészlányokat láttam, akiknek a legmagasabb szellemi teljesítményét a story magazin elolvasása jelentette.

ghg 2010.06.11. 11:58:35

Nincsen semmi baj azzal, ha diszlexiások diplomát kapnak. Meg vakok, féllábúak, némák, ettől nem függ, hogy képesek-e rá. Nem az a gond, ha valaki nem ismeri fel a betűket, hanem az, ha felolvasni tudja a szöveget, megérteni nem. És ebből van nagyon sok sajnos.
Pinkbe öltözött bölcsészlányok nálunk szerencsére nincsenek. Lehet, egy darabig még szórakoztató is lenne.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.06.12. 23:11:10

"Nem az a gond, ha valaki nem ismeri fel a betűket, hanem az, ha felolvasni tudja a szöveget, megérteni nem."

Igen, sajnos pont az utóbbiról beszéltem, én ezt értem diszlexiás alatt. És nem is valami komoly szakirodalomról volt szó, hanem egy szépirodalmi műről. :(

Egy darabig? hát, öt percnél nem több, ezt saját tapasztalatokra alapozva mondom...

ghg 2010.06.13. 17:52:28

Csak a pontosság kedvéért: a diszlexia egy tanulási zavar, az olvasás és írás elsajátításának nehézsége. Ettől még nagy ember is lehet valaki, mint például Einstein, Beethoven, Galilei, John Lennon, Leonardo, Mozart vagy éppen Agatha Christie.
Amire te gondolsz, az a funkcionális analfabetizmus, ami nagyon divatos mostanában.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.06.14. 18:09:25

@ghg:
igen, arra gondoltam. eddig szinonímaként használtam a kettőt, ezek szerint tévesen.
vagy csak hajlamom van valamelyikre :)
süti beállítások módosítása